SFO Information

I Hyllehøj SFO åbner vi dørene for skolens elever, og skaber med vores værdigrundlag og faglige baggrund rammerne for et godt fritidsliv for en masse glade børn. Vi vil, at de i deres hverdag skal trives, både med hensyn til følelser og fysisk velvære. Og vi vil, at timerne i SFO’en skal være et sted hvor der sker vigtig læring.

Vi ser på timerne i SFO’en med børnenes øjne. Vi er tæt på dem og tager hensyn til deres interesser og ønsker, når hverdagens aktiviteter og lege skal planlægges, og vi spørger jævnligt ind til dette på børnemøder.

Vi vægter, at børnene får mulighed for fri leg, fordi det er her, man får de allerbedste muligheder for at danne nye venskaber eller styrke gamle relationer. Det er også her, at børnene bedst øver sig i og lærer de spilleregler, der er i alle sociale sammenhænge.

I vores indsats for at skabe trivsel og læring arbejdes i SFO’en med flere temaer. Blandt de vigtigste er

• Bevægelse
  • Udeliv
  • Sundhed
  • Kreativitet

Vi planlægger og igangsætter et væld af aktiviteter. Mange gange sker det i samarbejde med det lokale foreningsliv. Vi tænker over, hvad vi gør og der er et mål med de ting der bliver sat i gang. Men vi ved også, at motivation er vigtig for at have det sjovest og lære mest. Derfor har børnene ved de allerfleste aktiviteter mulighed for selv at vælge sig på.

Vi arbejder for at skabe sammenhænge i børnenes liv. Det betyder, at vi vægter forældresamarbejdet højt og altid vil finde tid til en samtale. Vi skaber gode overgange for barnet. Det begynder allerede før børnene går på skolen, da vi har et tæt samarbejde med byens børnehaver. Børn og voksne kommer og besøger os, både før og efter at barnet er skiftet fra daginstitution til skole, og forældrene er altid inviteret til at deltage.

På samme måde skabes der i skolen gode overgange, fordi lærere og pædagoger snakker sammen, så alle ved hvordan barnets skoledag er gået. Ligeledes har vi et samarbejde med de foreninger, hvor børnene tilbringer en stor del af deres øvrige fritid.

Vi arbejder målrettet på at gøre vores glade Middelfartbørn til gode verdensborgere. Blandt andet ved at have en SFO, hvor der ikke alene er plads til, men også respekt for alle. Uanset forskelle i alder, udseende og baggrund. Det betyder også, at vi forventer at alle i huset – både børn og voksne – taler ordentligt til hinanden.

Vi taler åbent med hinanden om de ting, der kan fylde i hverdagen. Både hvis det er noget godt eller hvis der har været en konflikt. Vi respekterer børnenes uenigheder og forskellige holdninger og hjælper dem til indbyrdes at gøre det samme. Vi vil ikke have, at uenigheder løses gennem skældsord, grimt sprog eller med slag og spark. Heraf følger også, at vi ikke accepterer mobning og vi handler som beskrevet i skolens mobbepolitik, hvis vi ser behov for det.

Uanset hvad vi foretager os, prøver vi at tænke FN’s 17 verdensmål ind i det der sker i SFO’en. Ikke kun i de daglige aktiviteter, men også når vi snakker med børnene om deres liv og hverdag.  https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Hyllehøj SFO har i 30 år samarbejdet med de øvrige SFO’er i Middelfart by om en fælles årlig sommerfest kaldet International Børnerettighedsdag. Her rettes opmærksomheden mod på FN’s børnekonvention, og SFO’ernes børn og voksne skaber i fællesskab en fest der hylder konventionen. Der er masser af underholdning og boder, hvor blandt andet børnenes egne ting sælges. Hvert år skabes der et overskud, og der sendes penge til børn i nød eller med særlige behov. https://www.boerneraadet.dk/boernekonventionen

I kan finde meget mere om os og vores hverdag på de undersider der er adgang til her på siden. I er også velkomne til at ringe til os eller komme og spørge.