Princip for fællesarrangementer m.m.

Formål

• Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og styrke sammenhængskraften på skolen.

Skolens ansvar

• Skolen tilstræber, at mærkedage og højtider markeres og fejres i fællesskab.

• Skolen tilstræber at tilbyde fællesarrangementer med aktiviteter og forestillinger til alle klassetrin.

• Skolen tilstræber at afholde morgensang for Børnemiljøet og morgensamling for Ungemiljøet som et dagligt samlingspunkt for hele skolen.

Ekskursioner og lejrskoler

Formål

• Ekskursjoner og lejrskoler skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling, styrke sammenhængskraften i klassen, på skolen og mellem skolen og samfundet.

Skolens ansvar

• Skolen tilstræber, at elever og forældre er informerede om planlagte ekskursjoner i god tid – både i forhold til praktiske omstændigheder og læringsmål.

• Skolen tilstræber, at eventuel betaling af kostpenge til ekskursjoner eller lejrskole kommer på dagsordenen for et forældremøde.

• Skolen tilstræber, at niveauet for elevernes lommepenge på ekskursjoner og lejrskoler kommer på dagsordenen for et forældremøde.

• Skolen tilstræber, at alle klasser er på lejrskole mindst to gange i løbet af skoletiden.

• Skolen tilstræber at inddrage forældrene i planlægning og afholdelse af og evt. deltagelse i ekskursjoner, hytteture og lejrskoler, når det er relevant.

• Skolen tilstræber, at klassens primære personale deltager i lejrskolerne.

• Skolen tilstræber at alle klasser kommer på hyttetur mindst én gang i løbet af deres skoletid.

• Det er frivilligt for eleverne at deltage i lejrskoler, og til de elever, der fravælger lejrskolen, tilbyder skolen alternativ undervisning.

• Der afholdes ikke lejrskoler, som ekskluderer nogen på grund af økonomi.

Forældrenes ansvar

• Alle klasser kan oprette klassekasser, hvortil forældre og elever kan indsamle midler til formål, der går ud over, hvad der normalt kan finansieres af skolens budget.

• Forældrene støtter op om elevernes deltagelse i lejrskoler.

Praktik og brobygning

Formål

• Praktik og brobygning skal i videst muligt omfang gøre eleverne klar til ungdomsuddannelse.

Skolens ansvar

• Skolen tilstræber og understøtter, at alle elever kommer i praktik i 8. og 9. klasse.

• Skolen tilstræber, at der opsættes individuelle mål for alle praktik- og brobygningsforløb.

• Skolen tilstræber at støtte eleverne og inddrage forældrene i at finde og vælge relevante praktiksteder og brobygningsforløb.

Forældrenes ansvar

• Forældrene bakker op om elevernes deltagelse i praktik og brobygning.

• Forældrene tilstræber at hjælpe hinanden og skolen med at finde praktiksteder til eleverne.