Pusterummet
Pusterummet er skolens mellemform og er et tilbud til de af skolens elever, som af forskellige årsager har brug for et alternativ til en hel skoledag i almenklassen. Mellemformen tilgodeser, at vi kan tilrettelægge den enkelte elevs samlede undervisningstilbud således, at eleven modtager undervisning i såvel almenklassen samt i et specialpædagogisk miljø. I mellemformen er der færre elever i læringsmiljøet i hele eller dele af undervisningstiden, og vi arbejder ud fra et helhedsorienteret perspektiv omkring trivsel, sociale kompetencer og undervisning.
Når elever af skolelederen henvises til skolens mellemform, sker dette i tæt samarbejde med forældre, klassens personale og mellemformens personale.
Klassens personale og personalet i Pusterummet aftaler i tæt samarbejde, hvilke delmål der skal arbejdes med i mellemformen, og hvilke tiltag der kan laves i klassen, som kan understøtte eleven ind i klassefællesskabet. På baggrund af mødet udfærdiges en individuel handleplan, som indeholder en generel beskrivelse af de udfordringer, eleven står i, hvilke ressourcer vi skal tage udgangspunkt i, og hvilke delmål vi skal arbejde med. Derudover aftales hvilket fagligt materiale, eleverne skal arbejde med, og hver elev får deres individuelle skema. Der afholdes løbende møder, hvor handleplanen evalueres og tilpasses.
Formålet med at være tilknyttet Pusterummet er at indarbejde nogle strukturer og metoder, som kan overføres til klassefællesskabet, så den enkelte elev har de bedste forudsætninger for at være mest muligt i klassefællesskabet.
Da eleverne er i Pusterummet på forskellige tidspunkter, arbejder vi ud fra individuelle skemaer, men med en fast og genkendelig struktur. Hvert modul er delt op i intervaller af 15 minutter, hvor der arbejdes med hhv. fagligt materiale, social træning og relationsdannende aktiviteter. Som træning til det store klassefællesskab, arbejder vi flere gange om ugen med små fællesskaber, hvor vi i mindre grupper skal samarbejde omkring processer, som skal munde ud i projekter, som er afhængige af, at vi løfter i fællesskab og samarbejder.
Pusterummet er åbent dagligt 7.45-12.45
Når eleverne kommer i Pusterummet, skal de selv melde ind og ud på tavlen. På den måde kan alle se, hvem der er her på hvilke tidspunkter. På tavlen kan man ligeledes se, hvilke voksne der er tilstede.
Elevernes individuelle skemaer hænger synligt i lokalet, skemaerne er gennemgået med eleverne, så alle ved, hvad de skal, den tid de er i Pusterummet.
Vi tror på, at børn altid gør det rigtige, hvis de kan. Derfor arbejder vi ud fra en low-arousal og samarbejdsbaseret tilgang, hvor vi i videst muligt omfang samtaler med børnene om deres udfordringer og involverer dem i deres handleplan.